Mosaiikki-
tekniikat

Mosaiikki-ikonikerho Petroksen kursseilla käytetyt mosaiikkitekniikat

TYÖMENETELMÄT

Kursseilla on opeteltu kolmea menetelmää:

– mosaiikin tekemistä suoraan märälle sementille

– mosaiikin tekemistä suoraan märälle laastille

– mosaiikin tekemistä  mehiläisvahasta, parafiinista, hartsista ja tärpätistä keitetylle vahapohjalle

MOSAIIKKITYÖ VAHALLE
Vaha keitetään mehiläisvahasta, parafiinista ja tärpätistä. Kiinnitysaineena voi käyttää myös pihkaa. Tällainen pinta on pitkään työstettävissä. Vasta noin viiden vuoden kuluttua vaha on kuivunut lopulliseen kovuuteensa. Vahapohjalle tehtyjä miniatyyrimosaiikkien juuret juontavat bysanttilaiseen aikakauteen. Tuolloin niitä on teetetty mm. kallisarvoisiksi lahjoiksi ylhäisön keskuudessa. 

TYÖVAIHEET

Piirros
Suunnitellusta työstä tehdään selkeä viivapiirros. Kun  piirros on valmis, siitä otetaan toisinto läpinäkyvälle muoville. Tätä tarvitaan piirroksen siirtämisessä sementtipinnalle. Muoviversion avulla tarkistetaan työn edistyessä, että kuvan eri osat varmasti pysyvät oikeilla paikoillaan.

Värisuunnitelma
Työtä varten tehdään värikynillä paperille alustava värisuunnitelma. Sen mukaan etsitään varastosta sopivanväriset smaltit ja kivet ja pilkotaan niistä sopivantuntuiset kasat sen kokoisia tesseroita kuin arvellaan työn eri kohdissa tarvittavan. Näistä voi suoraan väripiirroksen päälle tehdä kuivaharjoitelman työstä.

Luonnos plastelliinille
Vaativasta mosaiikkityöstä kannattaa tehdä vielä luonnos puulevylle, joka on peitetty ohuella kerroksella muovailuvahaa muistuttavaa  plastelliinia. Plastelliini pitää tesserat paikoillaan sen ajan kuin työn luonnosteluun tarvitaan ennen sen siirtoa lopulliselle paikalleen sementiin.

Lopullinen työ sementille   
Lopullista työtä varten sahatun esim. lastulevypohjan reunoihin kiinnitetään väliaikaiset reunukset. Pohja reunuksineen käsitellään liimaseoksella, jotta puuaines ei työn kuluessa imisi märästä sementistä vettä. Tämä heikentäisi sementin lujuutta. Sementin sisään jäävä metalliverkko kiinnitetään tässä vaiheessa pohjaan.Verkon avulla taustalevy ja sementtikerros pysyvät kiinni toisissaan.   

Mikäli mosaiikin sijoituspaikka tulee olemaan ulkona on puun sijasta käytettävä sään vaihteluja kestävää vesivaneria  tai ohutta sementistä valettua ja raudoitettua pohjaa.  

Vedestä, liimasta, sementtijauheesta ja hiekasta tehdään sen kokoinen annos notkeaa massaa, että massa ehditään käyttää ennen sen kuivumista. Massaa levitetään noin kämmenen kokoiselle alueelle kerrallaan. Työ aloitetaan kuvan keskeisimmästä kohdasta. Kasvojen ollessa kyseessä työ aloitetaan silmistä. Muoville tehdyn piirroksen avulla sementin pintaan merkitään tärkeät viivat ja tesseroiden asettelu luonnoksesta sementin pintaan voi alkaa. Tämä vaihe on tehtävä melko ripeästi, ettei sementtialue ehdi tulla liian kuivaksi. Siksi on tärkeää jo luonnosvaiheessa mahdollisimman pitkälle miettiä tesserarivien kauniit suunnat ja  miten tiheään tesserat aiotaan asettaa jne. Tesserarivien kauniilla, mutta ei liian tasaisella asettelulla, voidaan saada yksiväriseenkin pintaan voimakkaita energiakenttiä.

Työn loppukäsittely
Kun työ on valmis, sitä kostutellaan useiden vuorokausien ajan vedellä niin kauan kuin sementin kovettuminen vaatii. Tämän jälkeen pinta puhdistetaan ja väliaikaiset reunat voidaan korvata vaikkapa kivestä tehdyillä. Parasta olisi, jos mosaiikki voitaisiin asentaa sille varattuun syvennykseen osaksi seinäpintaa. Tällöin mosaiikkityö olisi kiinteä osa rakennuksen arkkitehtuuria.

Mosaiikkityön valmistaminen on kaikkea muuta kuin eri värialueiden koneellista täyttämistä sopivanvärisillä paloilla. Luulen, että yhden peruskurssin käytyään alkaa tajuta työn haasteellisuuden eikä enää ihmettele, että vanhojen kirkkojen mosaiikit eivät ole olleet yhden mestarin työn tulosta. Työn on suorittanut eri työvaiheisiin erikoistunut mestareiden ryhmä. Erikseen on ollut piirrosmestari, piirroksen suurentajamestari, sementinsekoittajamestari, tesseroiden paloittelijat, tesseroiden asettelijat vähäpätöisimpiin kohtiin ja varsinaiset mestarit, joiden tehtävänä oli tehdä kasvot ja muut vaativat kohdat. Tämä lohtuna meille, joiden ensimmäisestä työstä ei ihan vielä tullutkaan semmoista kuin silmien edessä oli väikehtinyt.

MOSAIIKKITYÖ LAASTILLE
Laastille tehty mosaiikkityö on ohuempi ja siten myös kevyempi kuin sementille tehty työ. Aluksi työn kulku noudattelee samaa rataa kuin sementille tehtäessä. Kun on aika siirtää työ lopulliselle pohjalleen, laastille, työskentelyyn tulee eroja.

Lopullinen työ laastille
Työtä varten leikataan lasikuituverkosta reilusti työn kokoinen pala. Laastijauheesta ja vedestä sekoitetaan sopivan paksuinen puuro. Verkon päälle levitetään ohut kerros tätä laastipuuroa, paksuun 1-2mm.

Varsinaisen työn siirtämisen alkaessa verkko laastipohjalle levitetään   laastipuuroa n. kämmenen kokoiselle alueelle kerrallaan. Työ aloitetaan kuvan keskeisimmästä kohdasta. Kasvojen ollessa kyseessä työ aloitetaan silmistä. Muoville tehdyn piirroksen avulla laastin pintaan merkitään tärkeät

viivat ja tesseroiden asettelu luonnoksesta laastin pintaan voi alkaa. Tämä vaihe on tehtävä melko ripeästi, ettei laasti ehdi tulla liian kuivaksi.

Valmiin verkolle tehdyn työn voi kiinnittää laastilla suoraan kiviseinään. Sen voi kiinnittää myös irralliselle levylle ja ripustaa työ haluttuun paikkaan seinälle kuin taulun.

Mosaiikin siirtämisvaihe plastelliiniltä sementille
Mosaiikin siirtämisvaihe plastelliiniltä sementille
Piirros ja luonnos plastelliinipohjalla
Piirros ja luonnos plastelliinipohjalla
Laatikko sementtiä ja sille tulevaa mosaiikkia varten.
Laatikko sementtiä ja sille tulevaa mosaiikkia varten.
Mosaiikin tekeminen tuoreelle sementti aloitettu.
Mosaiikin tekeminen tuoreelle sementti aloitettu.
mosaiikkilintu siirtyy pieni alue kerrallaan luonnostelupohjalta tuoreelle laastille. Mosaiikki ja kuvat Marja Louni.
mosaiikkilintu siirtyy pieni alue kerrallaan luonnostelupohjalta tuoreelle laastille. Mosaiikki ja kuvat Marja Louni.
mosaiikkilintu siirtyy pieni alue kerrallaan luonnostelupohjalta tuoreelle laastille. Mosaiikki ja kuvat Marja Louni.
mosaiikkilintu siirtyy pieni alue kerrallaan luonnostelupohjalta tuoreelle laastille. Mosaiikki ja kuvat Marja Louni.
mosaiikkilintu siirtyy pieni alue kerrallaan luonnostelupohjalta tuoreelle laastille. Mosaiikki ja kuvat Marja Louni.
mosaiikkilintu siirtyy pieni alue kerrallaan luonnostelupohjalta tuoreelle laastille. Mosaiikki ja kuvat Marja Louni.
mosaiikkilintu siirtyy pieni alue kerrallaan luonnostelupohjalta tuoreelle laastille. Mosaiikki ja kuvat Marja Louni.
mosaiikkilintu siirtyy pieni alue kerrallaan luonnostelupohjalta tuoreelle laastille. Mosaiikki ja kuvat Marja Louni.
mosaiikkilintu siirtyy pieni alue kerrallaan luonnostelupohjalta tuoreelle laastille. Mosaiikki ja kuvat Marja Louni.
mosaiikkilintu siirtyy pieni alue kerrallaan luonnostelupohjalta tuoreelle laastille. Mosaiikki ja kuvat Marja Louni.
mosaiikkilintu siirtyy pieni alue kerrallaan luonnostelupohjalta tuoreelle laastille. Mosaiikki ja kuvat Marja Louni.
mosaiikkilintu siirtyy pieni alue kerrallaan luonnostelupohjalta tuoreelle laastille. Mosaiikki ja kuvat Marja Louni.
Mosaiikkityö luonnostelupohjalla. Mosaiikki ja kuva Juri Jarin.
Mosaiikkityö luonnostelupohjalla. Mosaiikki ja kuva Juri Jarin.
Mosaiikkityön siirtäminen luonnostelupohjalta tuoreelle laastipinnalle. Mosaiikki ja kuva Juri Jarin.
Mosaiikkityön siirtäminen luonnostelupohjalta tuoreelle laastipinnalle. Mosaiikki ja kuva Juri Jarin.
Yksityiskohta mosaiikkityön tekemisestä tuoreelle laastipinnalle. Mosaiikki ja kuva Juri Jarin.
Yksityiskohta mosaiikkityön tekemisestä tuoreelle laastipinnalle. Mosaiikki ja kuva Juri Jarin.

Edellinen
Seuraava

YHteystiedot

Mosaiikki-ikonikerho Petroksen opettaja
The mosaic artist and teatcher

Tuulikki Likitalo
puh. 050 3717217
www.tuulikki.likitalo@gmail.com

www.ikonijamosaiikki.fi

Mosaiikkitaiteen opettaja
Juri Jarin

The mosaic artist and teatcher
Yury Yarin

www.yuryyarin.com

Mosaiikki-ikonikerho Petroksen puheenjohtaja
The chairman of the workshop

Heidi Veikkola
p. 050 308 9000
heidi.veikkola@gmail.com